[Wumenguan, 19]


Zhaozhou– vt. esimese kaasuse kommentaare.

Nanquan Puyuan (748- 834; j.k. Nansen Fugan) oli Mazu Daoyi (709- 788; j.k. Baso Doitsu) õpilane. Zhaozhou õpetaja.

Kaasus:

Tavaline meel on Tee –Tee on siin tähenduses "dharma", "dao"

Kui püüad selle poole pöörata – see tähendab, et eristad "mina" ja "Tee"

tühi teadvus – teadvus, mida ei saa kirjeldada vastanditega (nagu hea- halb jne.) (Hirata 1979: 81).

Kuidas võid kinnitada "õige" või "vale"? – vt. 18. luuletuse kommentaare

Wumen:

pudenes kui katusekivi ja sulas kui jää – metafoor kahtluste selgimise kohta (vt. B 1981: 157)

Kuigi Zhaozhou kirgastus, peab ta süvenema veel kolmkümmend aastat ja saavutab selle alles siis – kirgastumise saavutamine ei tähenda, et enam poleks vaja chan’i praktiseerida.
 
sisu