[Wumenguan, 19]
Zhaozhou– vt. esimese kaasuse kommentaare.
Nanquan Puyuan (748- 834; j.k. Nansen Fugan) oli Mazu Daoyi (709- 788; j.k. Baso Doitsu) õpilane. Zhaozhou õpetaja.
Kaasus:
Tavaline meel on Tee –Tee on siin tähenduses "dharma", "dao"
Kui püüad selle poole pöörata – see tähendab, et eristad "mina" ja "Tee"
tühi teadvus – teadvus, mida ei saa kirjeldada vastanditega (nagu hea- halb jne.) (Hirata 1979: 81).
Kuidas võid kinnitada "õige" või "vale"? – vt. 18. luuletuse kommentaare
Wumen:
pudenes kui katusekivi ja sulas kui jää – metafoor kahtluste selgimise kohta (vt. B 1981: 157)
Kuigi Zhaozhou kirgastus, peab ta süvenema veel kolmkümmend aastat ja saavutab selle alles siis – kirgastumise saavutamine ei tähenda, et enam poleks vaja chan'i praktiseerida.
sisu