William Carlos Williams

Inglise keelest Hasso Krull

NOOR PERENAINE


Kell kümme hommikul askeldab
noor perenaine hommikumantlis oma
mehe maja laudseinte taga.
Sõidan üksi autoga mööda.

Siis aga tuleb ta kõnniteeservale
kalamüüjat, jäätisemüüjat hõikama, ja seisab
häbelikult, ilma pihikuta, kruttides
juuste lahtisi otsi, ja ma võrdlen teda
langenud lehega.

Mu hääletud autorattad
sööstavad rabinal üle kuivanud lehtede, kui
ma kummardan ja naeratades möödun.






DAAMI PORTREE


Sinu reied on õunapuud
taevani ulatuvate õitega.
Millise taevani? Taevani,
kuhu Watteau riputas daami
toatuhvli. Sinu põlved
on lõunatuul – või
lumetuisk. Ahh! Mis
mees oli õieti Fragonard?
– justkui see seletaks
midagi. Ah jaa – allpool
põlvi, sest nii libiseb
meloodia, on üks
neid valgeid suvepäevi,
sinu pahkluude kõrge rohi
võbeleb rannal –
Millisel rannal? –
liiv kleepub mu huulte külge –
Millisel rannal?
Ahh, võibolla õielehed. Kust
mina tean?
Millisel rannal? Millisel rannal?
Ma ju ütlesin õunapuu õielehed.






METSPORGAND


Ta keha pole nii valge
kui ülasel, ega nii sile – ega
nii kauge. Mets-
porgandiväli vallutab
põllu jõuga; hein
ei kasva temast kõrgemaks.
Pole see mingi valevus,
valge aga küll, iga õie keskel
tumepunane sünnimärk.
Iga õis on üks peotäis
ta valevust. Kuhu puutub
mehe käsi, sinna jääb pisike
tumepunane täpp. Kõik
puudutatud kohad on õied,
sinna sirutuvad ükshaaval tema
olemise kiud, igaüks omaette,
kuni kogu põld on
valge iha, tühi, üksainuke vars,
õiekarikas, õis õie haaval,
vaga valevusesoov on vaibund –
või ei miskit.






NIISAMA ÖELDA


Sõin need
ploomid ära
mis külm-
kapis olid

ja mida
sa vist
hommikuks
hoidsid

Anna andeks
nad olid imehead
nii magusad
ja nii külmad






PROLETAARNE PORTREE


Tüse noor naine palja peaga
põll ees

Juuksed taha kammitud seisab
tänava peal

Suka väel toetub varbaga
kõnniteele

King on tal käes. Vaatab
uurivalt sinna sisse

Sikutab välja papptalla
leiab naela

Mis talle haiget tegi






ALLAAETUD KOERALE


Mina ise olen see,
          mitte vaene loom, kes lamab maas
                    ja kiunub valust
mis mu meelemõistusele toob –
          justkui pommi-
                    plahvatus, mis pühkis
terve maailma lagedaks.
          Mul ei jää muud üle
                    kui sellest laulda
ja nõnda leeveneb
          minu valu.
Mingi uimane tuimus uputab mu meele
          nagu surmaputke
                    oleksin joond. Mõtlen
René Chari
          luule peale
                    mis ta kõik nägi
ja välja kannatas
          kuni ei tahtnud enam
                    kõnelda muust
kui lõikheintes jõgedest,
          tulpidest ja nartsissidest
                    mille juuri need toidavad
kuni tolle vabalt voolava jõeni
          mis uhab juurenarmaid
                    sel magusa haisuga õierahval
kelle kodu on
          Linnu-
                    tee                       .

Meelde tuleb Norma
          meie inglise setter mu lapse-east
                    tema siidised kõrvad
ja väljendusrikkad silmad.
          Ühel õhtul ta tõi
                    meie sahvrisse
pesakonna kutsikaid,
          mina olin ähmi täis
                    ja lõin üht, arvates
et nad
          purevad kõhtu
                    ja kisuvad ta lõhki.

Meelde tuleb ka
          üks surnud jänes
                    tasakesi lebamas
jahimehe käe
          väljasirutatud peopesal.
                    Seisin kõrval
ja nägin,
          kuidas ta võttis jahinoa
                    ja surus selle
naerdes
          looma suguosadesse.
                    Oleksin napilt minestanud.

Miks ma sellele praegu mõtlen?
          Sureva koera kisa
                    tuleb võimalikult tugevasti
kustutada.
          René Char
                    sina oled luuletaja, kes usub
ilu väge
          teha iga ülekohus heaks.
                    Mina usun ka.
Leidlikkuse ja julgusega
          me ületame
                    õnnetud tummad elajad,
uskugu seda kõik inimesed,
          nii nagu sina mu õpetasid
                    seda uskuma.






VARBLANE

(Isale)


See varblane,
          kes tuleb ja istub mu aknale,
                    on pigem poeetiline
kui looduslik tõde.
          Tema hääl,
                    tema liigutused,
harjumused –
          küll talle meeldib
                    prahis ja tolmus
tiibu sapsida –
          kõik tõendab seda;
                    muidugi, tal on ju vaja
täidest lahti saada,
          aga kergendustunne
                    paneb ta
rõõmust hõiskama –
          ja see on pigem
                    muusika kui
muuga seotud.
          Varakevaditi,
                    sattudes kuhugi
kõrvaltänavasse
          või mõne lossi juurde,
                    toimetab ta
teeskluseta
          armuasju.
                    Kõik saab alguse munast,
tema riist viljastab selle:
          mis võiks olla veel toredamalt
                    kasutu
või mille üle
          tunneksime rohkem uhkust?
                    Sageli viib see
meie lagunemiseni.
          Kukk ega vares
                    oma väljakutsuvate häältega
ei ületa
          tema pealetükkivat
                    säutsumist!
Kord
          õhtul
                    El Pasos
ma nägin – ja kuulsin! –
          kuidas kümme tuhat varblast
                    tuli kõrbest
ja istus õrtele. 
          Puud väikses pargis
                    said täis. Kõrvad pilli löömas,
põgenesid inimesed
          pasasaju alt,
                    jättes kogu krundi
alligaatorite hooleks,
          kes elavad
                    veevõtukohas. Varblase kuju
on tuttav
          nagu aristokraatlik
                    ükssarv, kahju
et tänapäeval ei sööda rohkem
          kaeru,
                    see teeks tema elu
lahedamaks.
          Ometi
                    garanteerib tema väiksus,
teravad silmad,
          vastupidav nokk
                    ja üldine ägedus
ta ellujäämise –
          mainimata
                    tema arvukat
järelsugu.
          Jaapanlasedki
                    tunnevad teda
ja on maalinud temast
          sümpaatseid pilte,
                    nähes sügavalt läbi
tema loomujoonte
          üksikasju.
                    Tema armuelus
pole vähematki
          peenust.
                    Ta tõmbub
emase ees kössi,
          veab tiibu järel,
                    teeb valsikeeru,
viskab pea taha
          ja lihtsalt –
                    pistab kisama! Koleda
häälega.
          Ja kuidas ta noka
                    vastu lauda
puhtaks pühib,
          see on määrav.
                    Nii käib kõik,
mis ta teeb. Vasekarva
          kulmud
                    annavad talle ilme,
nagu oleks ta alati
          võitja – ja ometi
                    olen korra näinud,
kuidas sama liigi 
          emane
                    kõvasti veetorust
kinni hoides
          rabab tal
                    turjasulist
ja surub
          vaikselt
                    maha,
kõrgel suurlinnatänavate kohal
          kuni
                    on talle otsa peale teinud.
Mis oli selle
          mõte?
                    Emavarblane isegi
paistis oma edu üle
          nõutu olevat.
                    Naersin südamest.
Läbinisti asjaliku
          eksistentsi
                    luuletus
oli jõudnud võiduka
          lõpuni;
                    tänavakividel
laiaks litsutud suletuust,
          tiivad sümmeetriliselt laiali
                    otsekui lennul,
pea kadund,
          rinna must perekonnavapp
                    loetamatu,
paljas varblase pilt,
          kuivand vahvel,
                    muud pole öelda
ja seda ta ütleb
          ilma õeluseta,
                    ilusasti;
See olin mina,
          varblane.
                    Andsin oma parima;
hüvasti.






NEEGRINAINE


saialillekimp käes,
          keeratud
                    ajalehepaberisse:
Ta hoiab neid püsti,
          palja peaga,
                    kogukad
reied
          sunnivad käies
                    vaaruma, kui ta
möödaminnes
          vaatab poe aknast
                    sisse.
Eks ta ju ole
          ühe teise maailma
                    saadik,
see on ilusate,
          kahe varjundiga saialillede
                    maailm,
mida ta kuulutab, ise
          teadmata muud,
                    kui et ta läheb mööda tänavat,
saialillekimp püsti käes
          nagu tõrvik
hommikul väga vara.


sisu