[Wumenguan, 21]


Yunmen – Yunmen Wenyan (864- 949; j.k. Unmon Bunen), Xuefeng’i õpilane. Yunmen’i koolkonna rajaja. Yunmen oli kuulus chan õpetaja. Temast räägivad kaheksateist kaasust Biyanlu’s ja viis Wumenguan’is. Yunmen olevat saavutanud kirgastumise, kui ta jalg jäi ukse vahele, mida õpetaja Muzhou (j.k. Bokushu) kinni lükkas, ja jalaluu murdus (Hirata 1979: 68; Yamada 1990: 75).

Kaasus:

Sekida ütleb, et küsimusi nagu "Mis on Buddha?" võidi küsida mitmes eri kontekstis: 1. algaja chan õpilane küsib tõsimeeli, mis on budismi põhiline õpetus. 2. munk, kes on chan õpingutes edenenud, küsib seda, näitamaks oma taset. 3. "dharma-lahingus" küsib üks osaleja seda, et oma oponendi taset testida, samas avaldub küsimuse valikus ja küsimisviisis ka tema enda tase. 4. kasutatakse chan õpetaja ja tema peamise õpilase sõbralikus vestluses. (Sekida 1996: 78.) Vastavalt kontekstile toimib ka vastus erinevalt. Näiteks 1. juhul võis Yunmen’i vastus olla mõeldud purustamaks õpilase väärarusaamu Buddhast, 4. puhul aga võib olla, et Yunmen lihtsalt viskas nalja.

Blyth ütleb selle vastuse kohta: "küsimus on rõhuasetuses, mitte "see sitapulk on BUDDHA", vaid "SEE SITAPULK on Buddha!" (Blyth 1978: 159).

sitapulk – seda olevat vanasti Hiinas kasutatud tualettpaberi asemel (Hirata1969: 86; Sekida 1996: 77), Nishimura aga ütleb, et see tähendab hoopis "kuivanud sitta" (MMK 1996: 93).

Wumen:

Yunmen’i maja oli nii vaene, et raske oli valmistada lihtsamatki toitu. Ta oli oma asjadega nii hõivatud, et ei saanud joonistada visanditki. – Yunmen ei olnud millegagi piiratud, tal ei olnud kivinenud arusaamu, valmismõeldud vastuseid jms. Ta oli täiesti vaba. (vt. Sekida 1996: 78; Yamada 1990: 104- 105).
toetas väravat ja koolkonda – Buddha õpetuse edendamist enda kohustuseks võtma (MMK 1996: 93)
 
sisu